søndag den 29. september 2019

Oplæg til Modulopgave / Vejledning 2


Lars Junker Sørensen, Lyngby Handelsskole U/NORD, Lundtoftevej 93, 2800 Kongens Lyngby 

Anvendelse af digitale teknologier til forståelse af segmentering/målgrupper

Læringsteoretisk problemstilling
Siden 2007 har jeg undervist fuld tid på Lyngby Handelsskole. Jeg fandt til min store overraskelse ud af, at jeg både kunne lide at undervise og have med de unge mennesker at gøre. Blandt mine opgaver er undervisning i faget Afsætning C og B på EUX Business.

Jeg bruger mig selv og mine erfaringer fra det private erhvervsliv i undervisningen (mere end 25 års erfaring indenfor primært salg, marketing og reklame), og forsøger på denne måde at være ’den autentiske lærer’ (Per Fibæk Laursen).

Fagområdet ”Segmentering & Målgrupper” er ét af de vigtigste, og mest basale elementer i al fageg afsætning (parametermix), men samtidig ét af de områder som eleverne ofte har svært ved at forstå og beherske. Jeg ønsker hermed at give eleverne en grundlæggende, dybere forståelse af disse vigtige begreber.

Undervisningsdifferentiering og anvendelse af digitale teknologier er fokusområder i skolens lokale undervisningsplan, så jeg vil forsøge at komme med et bud på et didaktisk forløb, der imødekommer problemstillingen ved anvendelse af forskellige digitale undervisningsmidler i form af blended learning.

Valg af læringsteori(er)
Følgende vil blive anvendt i større eller mindre omfang:
aIlleris læringstrekant (2006) læringstrekant, hvor jeg især fokuserer på indhold og drivkraft/motivation.
bDet er vigtigt at motivationen fastholdes hos eleverne, og blandt andre Carlsen & Krog (2012) peger på, at digitale teknologier, kan skabe motivation hos elever. 
--- I den forbindelse inddrages også motivationsstrategier (”Gymnasiepædagogik”, Erik Damborg m.fl., 2006) og Motivationsarbejde (Per Revstedt, 2004).
c- Blooms taksonomi der angiver en klassificering af forskellige typer af kvalifikationer og kompetencer (udgangspunkt i den reviderede udgave fra 2000 - Lorin Anderson).

Valg af didaktisk model
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i ”Evalueringsloops” (Gynther m.fl., 2010) blandt andet ud fra de undersøgelser som John Hattie  har foretaget, hvor det vigtigste er, at læreren konstant tilpasser sin undervisning med henblik på at vurdere elevernes læreprocesser og læringsprodukter.

I selve stilladseringen bliver der også taget hensyn til ”7 veje til bedre digitale læringsforløb” (EVA) samt den didaktiske relationsmodel (Hiim & Hippe).

Generelt anvendes en konstruktivistisk læringsform, hvor eleven arbejder selv med hjælp fra et materiale eller læreren. I den forbindelse trækker jeg også på viden om læringsstile (Boström & Schmidt).

De løbende evalueringer tager udgangspunkt i de 5 centrale spørgsmål jf (Balling & de Wit, 2004).

Valg af teknologier
aVideoer
bSocrative
cThinglink
dLectio (blandt andet som porteføljeplatform)

Ingen kommentarer: