Der er tale om elever på Grundforløb 2 (GF2) på de merkantile uddannelser i faget Afsætning. Læringssyn? Til denne opgave arbejdes der indledningsvis med det behavioristiske læringssyn.
"I 1913 grundlagde den amerikanske psykolog John B. Watson (1878-1958) en ny psykologisk videnskab, som han kaldte behaviorisme. Ordet behaviorisme kommer af det engelske ord behavior, der betyder adfærd. Og behaviorismen skulle netop være en videnskab om menneskets adfærd – dvs. om det ydre og iagttagelige ved mennesket. De psykiske processer kunne man ifølge Watson ikke få nogen sikker viden om, da disse indre, mentale processer netop ikke var observerbare. Dertil kom, at der ifølge behaviorismen også var en anden og måske endnu vigtigere grund til, at psykologien skulle neddæmpe sin interesse for menneskets psyke. I sidste instans var menneskets adfærd eller handlinger nemlig slet ikke bestemt af, hvad det tænkte eller følte. Menneskets adfærd; dets reaktioner (R), var tværtimod i bund og grund bestemt af omgivelserne, af de påvirkninger eller stimuli (S), som mennesket blev udsat for i sit miljø. Mellem S og R var der så at sige ikke noget af betydning.
Behaviorismen opstod således som en indlæringspsykologi, der handlede om, hvordan mennesker lærer bestemte former for adfærd gennem de påvirkninger, de udsættes for i det miljø, de lever i." (kilde systime.dk)
Dannelse
Grundlæggende er min indgangsvinkelt til undervisningens dannende effekt den tyske dannelseshumanismes betegnelse på udviklingen af menneskets egenskaber, hvor der her i højere grad er tale om et helhedssyn (holistisk, om man vil) i forhold til en agelsaksiske dannelsestradition, hvor der i højere grad tages udgangspunkt i fagets mål, og dybest set arbejdes direkte hen imod eksamen, uden at kigge mod de spændende stikveje der er opå rejsen.
Opgave
Jeg ønsker at give eleverne en grundlæggende, dyb forståelse af begreberne segmentering og målgrupper, der er basale elementer i al afsætning (parametermix).
Mål
Elevernes skal udover en begrebsforståelse kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til begreberne i praksis. Der ligger dels en progression i forløbet, og dels et konkurrenceelement, der ofte hjælper på elevernes motivation.
Jeg forventer at eleverne ved brug af dette forløb i højere grad har opmærksomhed på dette fagområde, og i højere grad kan huske, og anvende begreberne (taksonomi). Selv om man skal en tur retur tager hver video kun kort tid, og derfor er man ikke uhjælpeligt tabt, på trods af en fejl for meget.
Lektion 1
Forløbet indledes i starten af GF2, når eleverne kort har haft lejlighed til at forstå, hvad faget egentlig går ud på. Læreren kommer med et kortere oplæg (deduktivt), og gennemgår også konsumenternes ønsker og behov (Maslow).
Lektion 2
Eleverne får - uden yderligere informationer - en 'test' (Kahoot, Socrative eller lignende) med spørgsmål fra hele emnet.
De får samtidig besked på, at testen tjener til formål blandt andet at vise dem, deres progression i løbet af undervisningsforløbet.
Resultaterne opbevares af læreren samt arkiveres i Lectio.
Lektion 3
Efterfølgende får eleverne adgang til 3 mindre videoer af 2-3 minutters varighed:
a. Demografi
b. Livsstil
c. Valg af målgrupper
Efter gennemsyn af hver video tages en mindre (formativ) test (igen Kahoot, Socrative eller andre).
De elever der ikke består testen ser videoen igen, og efter gennemsynet tages testen igen.
De elever der består testen går videre til næste video, og tager endnu en test.
Der ligger dels en progression i forløbet, og dels et konkurrenceelement. Selv om man skal en tur/retur tager hver video kun kort tid, og derfor er man ikke uhjælpeligt tabt, på trods af en fejl for meget.
Lektion 4
Undervisning (vejledning) som oplæg til en praktisk case der løses i grupper på skolen og med anvendelse af Elevtid/ Fordybelsestid.
Ét af opgavens elementer er at tage en tur til Lyngby, hvor de skal prøve at foretage interviews ud fra en spørgeramme som de selv har lavet som en del af case’en.
Interview’ene skal benyttes til at fast lægge mindst 5 forskellige tilfældigt udvalgte kunder, og få sat dem ind i en Persona, med fokus på Demografi, Livsstil og ikke mindst købsadfærd.
Resultaterne præsenteres i en video.
Alle grupper ser hinandens videoer, og præsenterer herefter resultaterne for hinanden.
Læreren ser naturligvis også alle videoer, og efter gennemgangen i grupper, tages en fælles
evaluering i plenum.
Til sidst tages den indledende test igen, således at elever får en klar fornemmelse af, at forløbet har givet ny viden og/eller en mere sikker viden.
Lektion 5
Her skal eleverne bruge dataindsamling og informationssøgning for at udvælge den mest ’givende’ målgruppe.
I merkantil sammenhæng: Hvor tror vi, at vi kan tjene flest penge i det lange løb?
Denne opgavekræver anvendelse af IT, og der udarbejdes et materiale til eleverne der gør det muligt for dem at gå i gang med at finde informationer via artikler og Danmarks Statistik.
Anvendelse af udelukkende disse to kilder giver ikke det fulde billede, men det er vigtigt at eleverne ikke føler sig overrumplet af informationer – de må hellere forstå princippet i
informationssøgning/dataindsamling – så kan vi senere udvide antallet af kilder.
Sluttelig i denne lektion skal de udvælge ét af segmenterne som deres målgruppe.
I et senere forløb kigger vi på mulige markedsføringsmuligheder overfor netop denne målgruppe.
Portfolio
Selve forløbet benyttes i høj grad i den efterfølgende undervisning (”gå tilbage til jeres portefolio…”/ ”Hvad var det lige i fandt ud af?”)
Evaluering
De løbende evalueringer tager udgangspunkt i nedenstående 5 centrale spørgsmål ift. evaluering (Balling & de Wit, 2004):
Når målet er at lægge op til evaluering som et dialogværktøj lærere imellem og ml. lærere og elever.
1. Hvad skal evalueringen bruges til – hvad skal evalueres?
Forståelse af begreber og praktisk anvendelse
2. Hvem skal definere formål, mål og problemstilling?
Mål defineret som kernestof i henhold til bekendtgørelse/vejledning og praktisk forståelse.
3. Hvem skal evalueringen omfatte? Hvem skal inddrages?
Alle elever gennemgår evalueringen herunder egen evaluering til sidst i forløbet
4. Hvordan skal evalueringen gennemføres?
Se ovenfor
5. Hvordan skal evalueringsresultaterne bruges og hvem skal være med i denne proces?
Evalueringsresultaterne bruges til elevernes egen opfattelse af læring (progression) og som en del af deres portfolio
Praktisk
Anvendelse af høretelefoner anbefales!
Resultaterne + videoerne kan lagres i det læringssystem der anvendes på det enkelte
uddannelsessted, i dette tilfælde Lectio.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar